XIX.
BÖLÜM: KURAN'DA YEMEK, MEZHEPLERİN, HADİSLERİN DİNİNDE YEMEK
Bu
bölümde yemek konusunu ele alıp Kuran'ın anlattığı dinle mezheplerin dininin
arasında ortaya çıkan uçuk farkı bu bağlamda sunmaya çalışacağız.
Kuran'ın ayetleri yenilmesi haram olan yiyecekleri çok açık bir
şekilde şöyle sıralar:
O
size ancak şunları haram kıldı: Leş, kan, domuz eti ve Allah'tan başkası adına
kesilmiş olan. Fakat kim kaçınılmaz şekilde mecbur kalırsa; saldırmamak ve
zorunluluk sınırını aşmamak şartıyla. Çünkü gerçekten Allah bağışlayandır,
merhamet edendir.
16-
Nahl Suresi 115
De
ki: Bana vahyolunanlar içinde bir kimsenin yiyeceği olarak leş, akıtılmış kan,
domuz eti ki bu gerçekten pisliktir, Allah'tan başkası adına kesilmiş bir
murdar dışında haram kılınmış bir şey bulamıyorum. Kim kaçınılmaz şekilde
mecbur kalırsa saldırmamak ve zorunluluk sınırını aşmamak şartıyla. Şüphesiz senin Rabbin bağışlayandır, merhamet
edendir.
6-
Enam suresi 145
A.
MİDYE,
KARİDESİN HARAM KILINMASI
Ayetlerde gördüğümüz gibi
Kuran;
1- Leş,
2- Kan,
3- Domuz eti,
4- Allah'tan başkası adına kesilenler
olarak haramlarını bu 4 maddede toplamıştır ve sadece bunların haram olduğunu
da vurgulamıştır.
Çok zor durumda kalıp da
bu 4 maddeden biri dışında hiçbir yiyecek bulamayan kişinin aşırıya gitmemek
şartıyla bunlardan yiyebileceği gibi bir detay da belirtilmiştir.
Etrafımızdaki
insanlara sorarak bir araştırma yapsak böyle bir zaruret durumuyla yüz yüze
gelen yüz kişide bir kişi bile zor buluruz. (O da belki hayatında bir kez bu
durumda kalmıştır.) Yani Kuran konuyu en detaylı şekilde açıklamıştır. Fakat
buna rağmen mezheplerin, Kuran'da olmayan haramları, bu konuda da dinimize
ilave ettiklerini görmekteyiz.
Örneğin Türkiye'de
en yaygın mezhep olan Hanefi'ye göre midye ve karides yemek haramdır. Ne yazık
ki birçok kişi bu izahı dinin bir hükmü sanmakta ve Allah'ın bu nimetlerini
kendilerine haram kılmaktadırlar.
Mezhepler haram olan yiyecekler
konusunda Kuran ile çelişmekle kalmamış, kendi aralarında da çelişmişlerdir.
Mesela
Maliki mezhebi Hanefi'nin haram kıldığı
midye ve karidesi helal kabul eder.
Maliki mezhebinin haram dediği at
etiyse Safi, Hanbeli gibi mezheplere göre helaldir.
Büyük alimlerin (!) ilave haramları
bunlarla bitmez. Azı dişleriyle kapıp avlayan, parçalayan kurt, ayı, köpek,
sincap, tilkinin dahil olduğu hayvanlar da bu haram edilenler listesindedir.
Tırnaklarıyla kapıp avlayan kuşların eti
de mezheplerce haram edilmiştir.
Yılan, kurbağa, kaplumbağa, yengeç tipi
hayvanlar da listeye dahildir.
Kuran'ın izahlarını yeterli görmeyenler
kendi örf, adetlerinde çirkin gördüklerini, uydurma hadislerle destekleyerek
haram kılmışlardır.
Oysa farklı farklı kültürlerde
insanların yemek listesi de farklıdır.
Örneğin kurbağa eti, at eti kimi
kültürlerde hiç yenmezken, bazı ülkelerin kültürlerinde bunlar çok prestijli
yemek sınıfındadırlar.
Birçok kültürde ayı, aslan, kurt gibi
vahşi hayvanları yeme alışkanlığı da olabilir.
Kendi kültürlerine göre din
oluşturanların bu saçma ve gereksiz ilaveleri, birçok farklı kültürde
yaşayanlara gereksiz zorlukları beraberinde getirmiştir.
Mesela ülkemiz gibi üç tarafı denizlerle
çevrili bir ülkede istiridye, midye, karidesin haram kılınması beraberinde din
adına zorlukları taşımıştır.
Ayetlerde %1'den bile daha
az ihtimalle karşılaşılacak durumları açıklayan Allah'ın, %90'dan daha fazla
insanın karşılaşacağı midye, karides gibi yiyecekler haram olsaydı bunları
açıklamaması hiç düşünülebilir mi?
Madem ki açıklanmamıştır,
demek ki Allah bunları haram etmek istememiştir. Allah'ın haram etmediği her
şey helal olduğuna göre demek ki bunlar afiyetle yenilebilir.
Allah'ın
kendilerine verdiği rızıkları haramlaştıranlar hüsrana uğramışlardır,
sapıtmışlardır, doğru yolu bulamamışlardır.
6-
Enam Suresi 140
De
ki: Ne oldu size de Allah'ın size rızık olarak indirdiği şeylerden bir haram
yaptınız bir de helal? De ki: Allah mı size izin verdi, yoksa Allah'a iftira mı
ediyorsunuz?
10-Yunus
Suresi 59
Ayetlerde görüldüğü gibi
fazladan haramlar türetip midye, karides, at etine haram demek dinde titizlik, dinde takva olmak demek
değildir. Bilakis Allah'ın haram kılmadığına haram demek Allah'a iftiradır,
dine ihanettir, kitlelerin dinden kaçmasına sebep olmak demektir.
Maide suresi 87. ayette Allah'ın helal
kıldığı güzel şeylerin haram kılınmaması geçer. Bunu yapmak haddi aşmak olarak
değerlendirilir. Ayetin "Ey iman edenler" diye başlaması bu ayette
belirtilen haddi aşmanın "Ben Müslümanım" diyenler tarafından
gerçekleştirildiğini gösterir. Demek ki "Ne olacak fazladan bir midye,
karides haram olsun..." diyemeyiz.
Din adına dine zorluk ilave etmek haddi
aşmadır, sapkınlıktır, Allah'ın emirlerine karşı gelmek demektir.
Ey
iman edenler, Allah'ın sizin için helal kıldığı güzel şeyleri
haramlaştırmayın, haddi aşmayın. Şüphesiz Allah haddi aşanları sevmez.
5-
Maide Suresi, 87
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder