Mahmut ESEN
E. Mülkiye Başmüfettişi
12 ADET KHK
ve UYGULAMALARINA TOPLU BAKIŞ
Anayasanın 121 inci
maddesi ve 2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanununun 4 üncü maddesine
göre, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu’nca
22.7.2016- 31.10.2016 tarihleri arasında kararlaştırılmış olan 667[1] - 678 sayılı
(toplam 12 adet) KHK ile mevzuatta yapılmış çok sayıda / köklü değişikliler; bölümler
halinde, uygulama örnekleriyle birlikte güncelenmiş ve
özetlenmiş olarak aşağıya çıkarılmıştır.
Selam, sevgi ve saygılarımla.
Mahmut
ESEN
E.
Mülkiye Başmüfettişi
I-KAMU PERSONELİNE /
KURUM VE KURULUŞLARA YÖNELİK DÜZENLEMELER
1-Terör örgütlerine
veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette
bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya
iltisakı yahut bunlarla irtibatı olan; (3.716) yargı, (4.096) TSK,
(1.922) Jandarma, (28) Sahil G.K, (17.615) EGM mensubu ve 58.591 kamu görevlisi
olmak üzere (görevlerine sonradan iade edilmiş 197 personel hariç ) toplam
85.771 kişinin görevlerine son verilmiştir.[2]
[Görevine
son verilen personel sayısı; (Mayıs 2016 tarihi itibarıyla) istihdam edilen
toplam kamu personelinin %2,5’ine karşılık gelmektedir. Görevlerine son verilmiş kamu
personelinden bazılarının, hizmet sınıfı/ kurumları itibarıyla dağılımı; Mayıs
2016 itibarıyla toplam çalışanlara oranı aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Sıra No
|
Hizmet Sınıfı/Kurumu
|
Görevine Son Verilenlerin Sayısı
|
(Sektörde)Toplam İstihdam Edilenlere
Oranı (%)
|
1-
|
Yargı Mensupları (As. Hakimler Hariç)
|
3.716
|
23,4
|
2-
|
Mülki İdare Amirleri
|
303
|
14
|
3-
|
EGM
|
17.615
|
6,8
|
4-
|
TSK (Jandarma ve Sahil G.K. dahil )
|
6.007
|
2,5
|
5-
|
Eğitim Öğretim Hizmetleri
|
30.853
|
3,3
|
6-
|
Öğretim Elemanları
|
3.855
|
3
|
7-
|
Din Hizmetleri
|
1.862
|
1,7
|
8-
|
Sağlık ve Yardımcı Sağlık Hizm.
|
5.544
|
1,4
|
9-
|
Mahalli İdareler
|
2.349
|
1
|
Görevine son verilen
personelin bazı sınıf/kurumlar itibariyle, toplam çalışanlara oranında, ilk
sırayı yargı mensuplarının aldığı; yargı mensuplarını mülki idare amirlerinin
izlediği görülmektedir.]
ü KHK’lerle kamu personelinin görevden
çıkarması işlemleri kolaylaştırılmış, bu amaçla statülerine göre özel/yeni
yöntemler getirilmiştir. Teşkilatlarından çıkarılan bu kişilerin, mahkûmiyet
kararı aranmaksızın, rütbe/ memuriyetleri alınmakta; görev yaptıkları
teşkilatta veya kamu hizmetinde bir daha istihdam edilmeleri yasaklanmaktadır.
ü Kamu görevinden çıkarılanlar, uhdelerinde
taşımış oldukları büyükelçi/ vali gibi unvanları ve yüksek mahkeme başkan/
müsteşar/hâkim/savcı/kaymakam vb. meslek adlarını ve sıfatlarını
kullanamayacaklardır. Bu unvan/sıfat/ meslek adlarına bağlı olarak
sağlanan haklardan yararlanamayacaklardır.
ü Daha önceki tarihlerde re’sen /kendi
isteği ile emekli edilmiş/meslekten çıkarılmış/müstafi sayılmış olanlardan;
FETO/PDY terör örgütü ile aidiyeti tespit edilmiş (1082) Emniyet
Teşkilatı personeli de bu kapsama dahil edilmiştir.
ü Emekliliğini kazanmış kamu görevlilerinin
emeklilik taleplerinin yetkili makamlar tarafından onaylanması için azami “bir
ay” olarak belirlenmiş süre, olağanüstü hal döneminde kaldırılmış, bu suretle
kamu personelinin emeklilik hakları da askıya alınmıştır.
2-Çok sayıda kamu
personeli görevden uzaklaştırılmıştır.
(Görevinden
uzaklaştırılan/görevine iade edilen personel sayılarına ilişkin hükümet
yetkililerince aynı günde (3.11.2016 tarihinde) yapılmış
açıklamalarda dahi büyük farklılıklar bulunmaktadır. ÇSGB M.
Müezzinoğlu tarafından 60.000 kişinin görevden uzaklaştırıldığı, 56.575
personelin soruşturmalarının devam ettiği, 3.500 personelin göreve iade
edildiği belirtilmiş; Başbakan Yard. N. Kurtulmuş ise TBMM bütçe görüşmeleri
sırasında 46.174 personelin görevinden uzaklaştırıldığı, 11.182 personelin
görevine iade edildiğini açıklamıştır.[3])
Göreve son verme işlemleri
gibi görevden uzaklaştırma işlemleri de devam etmektedir.
15.07.2016 tarihinden
sonra görevden uzaklaştırılan kamu görevlileri hakkında ilgili mevzuatında
öngörülen (soruşturma açılması/göreve iadesi/açıkta kalma durumun belirli
aralıklarla gözden geçirilmesine ilişkin) süreleri belirleyen hükümler,
olağan üstü hal süresince uygulanmayacaktır.
3-C.Başsavcılıklarınca
85.323 şüpheli hakkında işlem yapılmıştır. Gözaltına alınanlardan 36.592 kişi
tutuklanmış; 27.927 şüpheli hakkında adli kontrol kararı, 4.119 kişi hakkında
ise yakalama kararı verilmiştir.[4]
Tutuklu/hükümlü olarak
cezaevlerinde bulunanlara, olağanüstü hal süresince, eğitim/öğretim kuruluşları
veya kamu kuruluşlarınca açılacak sınavlara katılma yasağı getirilmiştir.
4-KHK’ler kapsamında
karar alan/görevlerini yerine getiren kişilerin bu görevleri nedeniyle
hukuki/idari/mali/cezai sorumlulukların doğmayacağı; açılan davalarda Y.D.
kararı verilemeyeceğine ilişkin düzenleme yapılmıştır.
5-657 sayılı DMK bazı
eklemeler yapılmıştır. (Devlet memurluğuna atanabilmek için
güvenlik/arşiv soruşturması yapılmış olması koşulu getirilmiş, bu suretle
güvenlik/arşiv soruşturması uygulaması yaygınlaştırılmış; terör örgütleriyle
bağlantı vb. durumlar, disiplin yönünden Devlet memurluğundan çıkarılmayı
gerektiren fiil ve haller arasına dahil edilmiştir.)
6-Sağlık Bakanlığına, KPSS
sonucuna göre doğrudan/sözlü sınavla, (dört yıllık hizmet sonunda memur
kadrosuna geçmek üzere) (ayrıca/ek olarak) sözleşmeli sağlık personeli
istihdamı yetkisi getirilmiştir.
Yerel Yönetimler
7-5393 sayılı Belediye
Kanununda bazı ek/değişiklikler yapılmıştır.
ü Belediye başkanı/meclis üyelerinin terör
veya terör örgütlerine yardım ve yataklık suçları sebebiyle görevden
uzaklaştırılması/ tutuklanması/ kamu hizmetinden yasaklanması vb. hallerde İçişleri Bakanı/ il valileri tarafından
belediye başkanı veya meclis üyesi ataması yapılabilecektir. Böylesi durumlarda belediye meclisi toplantısı
yapılmayacak, meclisin görevleri belediye encümenin atanmış üyelerince yerine
getirilecektir. Muhasebe işlemleri de Maliye Bakanlığı saymanlık birimlerine
gördürülecektir.
(Bu kapsamda
41 belediye başkanı ve 104 belediye meclis üyesi görevinden uzaklaştırılmış,
yerlerine kayyım ataması yapılmıştır.[5])
El
konulan/kayyım atanan belediyelerde bağıtlanmış mal/hizmet alım sözleşmeleri
yüklenicilerinin; terör örgütleriyle bağlantısının EGM tarafından belirlenmesi
veya sözleşmede belediye yararının gözetilmediğinin anlaşılması halinde bu
sözleşmeler tek taraflı olarak feshedilebilecektir. Yüklenicilerin teminatları
gelir kaydedilecek, kendilerine ceza/tazminat vb. ödeme yapılmayacaktır.
ü Belediye hizmetlerin aksatılmasının terör
veya şiddet olaylarıyla mücadeleyi olumsuz etkilemesi hallerinde bu hizmetler,
il özel idaresi/Yatırım İzleme ve Koor. Başkanlığınca yapılacak, harcama
tutarları da, İller Bankası hisselerinden tahsil edilecektir.
ü Afet/kitlesel göç/ terör yüzünden aksayan
belediye hizmetlerinin yerine getirilmesi başka bir belediyeden talep edilebilecektir.
ü Büyükşehir belediyelerinde şehir içi toplu
taşıma işlerindeki bozulma halinde uygulanan/uygulanacak olan grevler de
Bakanlar Kurulunca ertelenebilecektir.
Milli Eğitim İle İlgili
Düzenlemeler
8-MEB’na, kalkınmada öncelikli yörelerde
sözleşmeli öğretmen istihdamı için ( sözlü sınavla) öğretmen alım yetkisi
verilmiştir.
ü Devlet
üniversitelerinde rektörlük seçimleri kaldırılmıştır. Bundan böyle rektör atamaları
Cumhurbaşkanınca (YÖK tarafından gösterilecek adaylar arasından
veya doğrudan kendisinin belirleyeceği birisinin atanması suretiyle)
yapılacaktır.
ü Özel
Öğretim Kurumları Kanunda değişiklik yapılmıştır. Kapatılmış dershanelerin yerini alan özel öğretim
kursları tarafından (halen) yürütülmekte olan eğitim ve öğretim faaliyetleri,
01.08.2017 tarihinden itibaren sadece bir bilim grubunda sürdürülebilecektir. (belediyeler
tarafından açılmış özel kurslar hariç)
ü Türkiye Maarif Vakfı Kanununda ek ve
değişiklikler yapılmıştır.
(Mütevelli
heyet üyelerine huzur hakkı ödenmesi, faaliyetler için gerekli
Devlet memuru ve öğretim elemanı görevlendirilmesi, personele tanınan
mali/sosyal hakları konuları düzenlenmiştir.
ü FETÖ/PDY terör örgütüne aidiyeti, iltisakı
veya irtibatı olan yurtdışında Devlet adına eğitim gören (226
ü ) öğrencinin ilişikleri
kesilmiştir. Daha önce öğrencilikle ilişikleri kesilmiş (25) öğrenci ( yeniden)
eski statülerini kazandırılmıştır.
Kapatılan Kurum/Kuruluşlarla İlgili
Düzenlemeler
9--Milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen
Fethullahçı Terör Örgütüne (FETÖ/PDY) aidiyeti, iltisakı veya irtibatı
belirlenen ve R.G. yayımlanmış listede gösterilen: (yeniden
açılan/faaliyetine izin verilmiş toplam (257) kurum ve kuruluş hariç olmak
üzere;)
(34) özel sağlık kurum/kuruluşu, (881)
özel öğretim kurum ve kuruluşları, (108) öğrenci yurdu, (86) vakıf
ve (1.325) dernek, (15) vakıf yükseköğretim kuruluşları, (19) sendika; (42) özel
radyo ve televizyon, (105) gazete/ dergiler/ yayınevi/dağıtım kanalları
kapatılmıştır.
ü KHK gereğince kapatılan kurum kuruluş,
özel radyo ve televizyonlar, gazete, dergi, yayınevi ve dağıtım kanallarının
sahipleri hakkında 17.08. 2016 tarihinden önce açılmış, husumet yönünden
Hazine/Vakıflar Gn. Md. yöneltilmiş tüm davalarda (red/ düşme kararı
vb. verilmesi) yolunda özel dava ve takip usulü getirilmiştir.
ü KHK kapatılmış özel öğretim kurum ve
kuruluşları, özel öğrenci yurtları ve pansiyonlardan, mülkiyetleri
kapatılanlara ait olan taşınmazların 01.01.2014 tarihinden sonra yapılmış devir
işlemleri danışıklılık (muvazaalı) hali olarak kabul edilecektir.
ü Kapatılan kurum/kuruluşlara atanmış olan kayyım/
yöneticilerin; görevler/fiilleri nedeniyle hukuki/idari/mali/cezai bir
sorumluğu doğmayacaktır. Bunların aldıkları kararlar hakkında Y.D. kararı
verilmeyecektir. Görevli bulundukların kurumların ödemedikleri kamu/SGK olan
borçlarından dolayı da şahsen sorumlu tutulamayacaklardır.
ü Kapatılanların
mal varlıkları Hazine/Vakıflar Gn. Md. devredilmiştir. Hazine ve Vakıflara devredilenlerin
dışındaki kapatılmasına karar verilmiş şirketlerin satış ve tasfiye işlemleri
konusunda TMSF yetkilendirilmiştir. ( 33 ilde el konulan 694 şirket TMSF
devredilmiştir.[6]) Kayyımlık konularında TMSF’nin
sahip olduğu mevcut yetkileri artırılmıştır. Maliye Bakanlığınca
devredilmesi halinde, özel radyo ve televizyonlar, gazete, dergi, yayınevi ve
dağıtım kanallarının tasfiye işlemleri de, TMSF tarafından yapılacaktır.
ü Ayrıca yine milli güvenliğe tehdit
oluşturduğu tespit edilen yapı vb. oluşumlarca kiralanmış/kullanılmakta olan
kamu kurum/kuruluşları ve ortaklıklara vb. ait taşınır/taşınmaz mal alacak ve
haklar Hazineye devredilmiştir.
ü Kapatılan kuruluşlar için (kapatılma
işlemi nedeniyle) hiçbir surette tazminat talebinde
bulunulamayacaktır.
10-5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların
Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında
bazı düzenlemeler yapılmıştır.
(Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde yer
alan Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB) kapatılmıştır. Polis tarafından 5271 sayılı CMK 135.
madde uyarınca yapılacak dinlemeler Kurum (Bilgi Teknolojileri İletişim)
bünyesinde yapılacaktır. )
11-5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununda; Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumunun yetkilerini artıran (Başbakanın
gerekli gördüğü gecikmesinde sakınca olan tedbirlerin ‘haberleşmenin
engellenmesi’ uygulanması vb. ) bazı eklemeler
yapılmıştır.
12-Büyükşehir belediyelerinin bulunduğu illerde, kamu kurum ve kuruluşlarının yatırım
ve hizmetlerinin etkin olarak yapılması, izlenmesi ve koordinasyonu, acil
çağrı, afet ve acil yardım hizmetlerinin koordinasyonu vb. görevler için
İçişleri Bakanlığının taşra teşkilatı olarak kurulan Yatırım İzleme ve
Koordinasyon Başkanlığına özel bütçeli bir kuruluş statü kazandırılmış;
Başkanlığın yetkileri bakanlıkların illerdeki yatırımlarını da yapacak şekilde
artırılmıştır.
13-Kamu kurum ve kuruluşlarının işsizlik sigorta prim
borçlarının tahsili için taşınmazların belirlenecek miktar üzerinden SGK
tarafından satın alınması yönünde düzenlemeler yapılmıştır.
14-Görece az gelişmiş bölgelerin
kalkındırılması, bu bölgelere yapılacak yatırımların desteklemek amacıyla
Türkiye Kalkınma Bankası aracılığında “Cazibe Merkezleri Programı” adlı yeni
bir uygulama başlatılmaktadır.
Ayrıca 4706 sayılı Hazineye ait
Taşınmazların Değerlendirilmesi Kanununda ek/değişiklikler yapılmıştır.
15- 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa bazı
önemli eklemeler yapılmıştır. ( EGM/ MİT tarafından terör örgütleri ile bağlantılı
olduğu bildirilenler ihaleye katılamayacaktır. Bölgesel kalkınma ve teknolojik
gelişme amaçlı yapılacak kamu alımlarında; ilan/ yüzde 15 fiyat avantajı/alım
garantisi/ sözleşme süresi vb. konularda özel usuller/ayrıcalıklar
getirilmiştir.
II-YARGI İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER
16-Soruşturma ve kovuşturma işlemlerine
yönelik düzenlemelerde çok yönlü değişikliklere gidilmiştir.
Bu bağlamda;
ü 5237 sayılı TCK, 5271 sayılı
CMK başta olmak üzere; bazı kanunlarda (gözaltı süresinin uzatılması,
yakalanan asker kişilerin adli kolluk görevlilerine teslim
edilmesi/soruşturmalarda ifadelerin adli kolluk görevlilerince de alınabilmesi,
tutukluların avukatla görüşmelerinin gerektiğinde kayıt altına alınması/yeni
avukat görevlendirilmesinin talep edilmesi, tutukluluk konularında dosya
üzerinden karar verilebilmesi, C. Savcılarının yakalama/arama/el
koyma/iletişimin tespiti/avukatın dosya inceleme yetkisi ile şüpheli ile görüşmesinin
kısıtlanması kararı verilmesine ilişkin yetkilerini artırılması, örgütlü
suçlarda ilgili duruşmalarda avukat sayısının üç ile sınırlandırılması,
avukatları müdafi görevini yerine getirmediğinde yapılacak işlem ve müdafilik
görevinden yasaklanma konuları yeniden düzenlenmesi, gözaltındaki şüphelinin
müdafi ile görüşmesinin yirmidört saat süreyle kısıtlanabilmesi, davayı uzatmak
amacıyla getirilmiş tanıkların dinlenilmesine ilişkin taleplerin reddedilmesi,
müdafinin mazeretsiz duruşmayı terk etmesi halinde duruşmaya devam edilmesi,
vb. ) ek/değişiklik yapılmıştır.
ü 5271 sayılı CMK uyarınca taşınmazlara, hak
ve alacaklara elkoyma halinde kayyım atanacağı (TMSF’nin görevlendirileceği)
kuralı getirilmiştir.
ü 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 179
uncu maddesi uyarınca sermaye şirketleri ile kooperatifler tarafından iflasın
ertelenmesi talebinde bulunulamayacak, bu yöndeki talepler
mahkemelerce reddedilecektir.
17-3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanununa, “Zararların tazmini amacıyla tedbir konulması” için ek madde
getirilmiştir.
(TCK ve TMK kapsamına giren suçlar
nedeniyle gerçek veya tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşlarının uğradığı
zararların tazmini amacıyla, soruşturma aşamasında Cumhuriyet savcısının talebi
üzerine sulh ceza hâkimi, kovuşturma aşamasında mahkeme tarafından, şüpheli
veya sanıklara ait taşınmazların/taşıtların/ kurum ve sandıklardan
alacaklarının devir ve temliki önlemek için şerh düşülmesine karar
verilebilecektir.)
18-5275 sayılı Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda ek/değişiklikler yapılmıştır.
ü Hükümlülerin
avukatla yapacağı görüşme konusu yeniden düzenlenmiş, bazı ilave kısıtlamalar
getirilmiştir. (Gerektiğinde üç süreyle
görüşmelerin kayıt altına alınması, görüşmenin sonlandırılması, altı aya kadar
görüşme yasağı getirilmesi, avukatın değiştirilmesi vb.)
ü Denetimli
serbestlik uygulanarak cezanın infazı, koşullu salıverme için yasadaki süreler
artırılmıştır. Cezaevlerindeki doluluk oranının aşağıya çekilmesi amaçlanmaktadır.
ü Ayrıca ceza infaz kurumlarının yapım
işleri için (meralar dahil arsa temini/imar planı/ihale vb. konularda) önemli
kolaylıklar getirilmiştir.
ü Uzman erbaşlara sözlü sınav sonuçlarına
göre İnfaz ve Koruma Me. kadrolarına atanma olanağı sağlanmıştır.
III-TSK/MİLLİ
SAVUNMA İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER
19-Kurmay subay
yetiştirmek/lisansüstü eğitim vermek amacıyla yeni kurulan Enstitülerden; Kara,
Deniz ve Hava Harp Okullarından ile Astsubay meslek yüksekokullarından oluşan; Milli Savunma
Bakanlığı (MSB) bünyesinde Milli Savunma Üniversitesi adıyla yeni bir
üniversite kurulmuştur.
Ayrıca (ilk kez) MSB
taşra teşkilatı kurulmaktadır.
20-357 sayılı Askeri
Hakimler Kanununda geniş kapsamlı ek/değişiklikler yapılmış, askeri hakimlerin
mesleğe kabul/çıkarılması işlemlerinde MSB yetkilendirilmiştir.
21-211 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda bazı ek ve değişiklikler yapılmış, (Genelkurmay
Başkanlığına atanabilmek için kuvvet komutanlığı yapmış olma koşulu
kaldırılmıştır.)
22-Kuvvet
komutanlıkları MSB bağlanmıştır. Cumhurbaşkanı/Başbakan gerekli
gördüklerinde kuvvet komutanları ile bağlılarından doğrudan bilgi
alabilecek/emir verebilecektir.
MSB üst düzey yönetici
kadrolarının askeri rütbe karşılıkları belirlenmiş, bu kadrolara atanan
sivillerin kamu konut ve sosyal tesislerden rütbe karşılığındaki subaylar gibi
yararlanması kabul edilmiştir. MSB merkez teşkilatında (Başbakanlık
merkez teşkilatında olduğu gibi) kamu kurum ve kuruluş (mahalli idareler dahil)
personeli geçici olarak görevlendirilebilecektir. Askeri fabrika ve tersaneler
MSB görev/yetkileri kapsamına alınmıştır. Bakanlık personel/askeri öğrenci
temin faaliyetlerinde emekli emekli subay/astsubayları ücret karşılığı
çalıştırabilecektir.
ü YAŞ’ın yapısı
( sivil üyeler çoğunlukta olacak şekilde) değiştirilmiştir. YAŞ’ın başkan ve üyeleri; Başbakan, Genelkurmay
Başkanı, Başbakan yardımcıları, Adalet/Dışişleri/İçişleri/MSB ile Kuvvet
Komutanlarından oluşmaktadır.
ü Harp Okulları ve Astsubay MYO kuvvet
komutanlıkları yerine MSB ile irtibatlandırılmıştır. Harp okullarının ve
Astsubay MYO öğrenci kaynağının lise ve dengi okul mezunları olduğu şeklinde
değişiklik yapılmıştır.
ü Harp
Akademileri, askeri liseler ve astsubay hazırlama okulları kapatılmıştır.
23-Gülhane
Askeri Tıp Akademisine bağlı eğitim hastaneleri ve asker hastaneleri
Sağlık Bakanlığı/bağlısı kurum ve kuruluşlarına
devredilmiştir.
IV-GÜVENLİK İLE İLGİLİ
DÜZENLEMELER
24-2803 sayılı
Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu; 2692 sayılı Sahil Güvenlik
Komutanlığı Kanunu bazı kanunlarda ek/değişiklikler yapılmıştır.
ü Jandarma ve Sahil Güvenlik K. İçişleri
Bakanlığına bağlı olduğu, personelinin kolluk kuvveti olduğu vurgulanmış, “askeri
personel” ibareleri teşkilat kanunlarından çıkarılmıştır. Jandarma ve Sahil G.K. 657 sayılı DMK
kapsamına alınmış, Jandarma Hizmetler ve Sahil Güvenlik Hizmetleri adı altında
iki ayrı (yeni) sınıf oluşturulmuştur.
ü Jandarma ve
SGK komutanlıklarının kuruluş ve teşkilatlanması İçişleri Bakanlığınca düzenlenecektir. Personelin alınma ve terfi işlemleri İçişleri
Bakanlığınca yapılacaktır. Personel atamaları konusunda İçişleri Bakanlığına
yetkiler verilmiştir. Personeline verilecek disiplin cezaları için özel bir
kanun çıkarılacaktır. Özel kanun çıkarılınca kadar Jandarma ve Sahil G.K.
personeli hakkında Emniyet Teşkilatı disiplin mevzuatı hükümleri
uygulanacaktır.
ü Subay ve
astsubay ve diğer personel ihtiyacını karşılamak amacıyla Jandarma ve Sahil
Güvenlik Akademisi kurulmuştur. Akademi İçişleri Bakanlığına bağlıdır. Akademinin öğrenci kaynağı; lise ve
dengi okullar, ön lisans, lisans, yüksek lisans mezunları olacaktır. Ayrıca Jandarma Gn. K. /SGK adına diğer
yükseköğretim kurumlarında da öğrenci okutulabilecektir.
ü Jandarma Gn. K. /Sahil G.K; adlarına
sosyal tesisler vb. kurulabilecektir.
25-İçişleri Bakanlığınca terör örgütlerine aidiyeti,
iltisakı veya irtibatı tespit edilen yurtdışındaki eğitim öğretim/sağlık
kurumu, vakıf/dernek/şirket yöneticilerine pasaport verilmeyecektir.
Ayrıca pasaportları iptal edilmiş
olanların eşlerinin pasaportları da (genel güvenlik açısından) iptal
edilebilecektir.
ü Pasaport ve
sürücü belgeleri Nüfus ve Vatandaşlık Gn. Md. tarafından verilecektir.
ü EGM yurt dışı teşkilatı kapatılmış,
İçişleri Bakanlığına yurtdışı teşkilatı kurma yetkisi verilmiş; İçişleri
Bakanlığına yurtdışı teşkilatı için (100) adet müşavir kadrosu ihdas
edilmiştir.
26-3201 sayılı Emniyet Teşkilât Kanununda değişiklik
yapışmış, özel harekat birimlerinde istihdam edilmek üzere, lise mezunlarının KPSS
şartı aranmaksızın, sözlü sınavla polis eğitim merkezlerine alınması olanağı
getirilmiştir. EGM de siber suçlarla mücadele bağlamında
pazarlık usulü ihale yöntemi ile 500 civarında teknik personel istihdam
edilebilecektir.
27-Köy korucularının unvanlarında ( güvenlik/gönüllü
güvenlik korucusu) şeklinde değişikliğe gidilmiştir. Güvenlik korucularının
görev alanları gerektiğinde ( valilerin onayı ile iller arası da olacak
şekilde) genişletilebilmesi kuralı getirilmiştir.
Güvenlik görevlilerine erken (55 yaşından
önce) emekli olma ve yerlerine yakınlarının atanması olanağı sağlanmıştır.
[1] 667-669,671
ve 674 sayılı KHK’ler; TBMM tarafından da kabul edilerek 6749, 6755-6758
sayıları ile yasalaştırılmıştır.
[2]Görevine son verilen personel sayısına ilişkin
rakamlar, KHK ekinde R.G. yayımlanmış listeler üzerinden derlenmiştir. Bu yüzden R.G. yayımlanmayanları (
sözleşmeli statüde olup sözleşmeleri feshedilenleri, MİT’ te görevine son
verilen 118 personeli vb.) kapsamamaktadır. Görevine son verilen kamu personelinin
kesin sayısına yönelik olarak yetkililerce aynı (03.11.2016) gün içinde
yapılmış olan açıklamalarda dahi farklılık bulunmaktadır. Nitekim görevine son
verilenlere ilişkin Başbakan Yardımcısı N. Kurtulmuş tarafından 72.720 rakamı
verilmiş iken, ÇSGB M. Müezzinoğlu ise bu rakamı, 70.784 olarak açıklamıştır.
Aynı durum görevden uzaklaştırılan/göreve iade edilen kamu personeli sayıları
içinde geçerlidir.
(http://www.milliyet.com.tr/bakan-muezzinoglu-60-bin-yeni-mem-gundem-2338564/ ,http://pbk.tbmm.gov.tr/Butce_Takvim_Tutanaklar
[3](http://www.milliyet.com.tr/bakan-muezzinoglu-60-bin-yeni-mem-gundem-2338564/ ,http://pbk.tbmm.gov.tr/Butce_Takvim_Tutanaklar
[5] İçişleri Bakanı S. Soylu’ nun 23.11.2016 günlü TBMM
Plan Bütçe Kom. Açıklaması. https://pbk.tbmm.gov.tr/Butce_Takvim_Tutanaklar
[6] 7.12.2016 günlü Milliyet Gazetesi. (http://www.milliyet.com.tr/-33-sehirde-694-sirkete-el-gundem-2357304/)
Selam...
T.C. / M. Kemal Adal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder